Dagelijks onderhoud, groot onderhoud en vervanging kapitaalgoederen na technische levensduur
Maatschappelijk effect:
Wij zorgen voor een goede kwaliteit van de openbare ruimte. Als de openbare ruimte geen gebreken vertoont en er voldoende verzorgd uitziet, kunnen inwoners en ondernemers trots zijn op hun stad, dorp en gemeente.
Wij doen dit door:
Dagelijks onderhoud
We voeren dagelijks onderhoud uit aan onze kapitaalgoederen, zodat zij in een goede staat blijven. Dit onderhoud bestaat uit preventieve maatregelen en maatregelen waarbij wij kapitaalgoederen verbeteren. We maken hierbij onderscheid tussen zogeheten service onderhoud en regulier onderhoud. Service onderhoud is niet gepland onderhoud enhet gevolg van meldingen of wensen van inwoners of het gevolg van schades en vernielingen. Regulier onderhoud is onderhoud dat we tijdens het jaar periodiek uitvoeren of dat uit (periodieke) inspecties naar voren komt.
Groot onderhoud
Met groot onderhoud bedoelen we het uitvoeren van grotere en meer ingrijpende maatregelen op een groot deel van het kapitaalgoed. Groot onderhoud is nodig om de verwachte en geplande levensduur van een kapitaalgoed te halen. Groot onderhoud heeft een planmatig karakter en een lage frequentie. Hierdoor kunnen de kosten van jaar tot jaar sterk variëren.
Vervanging kapitaalgoederen ná technische levensduur
HIermee bedoelen we het compleet vervangen van kapitaalgoederen die aan het eind van de geplande levensduur zijn en daarbij kwalitatief ook niet meer voldoen. De technische afschrijvingstermijn van bijna alle kapitaalgoederen in de openbare ruimte beloopt enkele tot zelfs vele decennia. Een duurzame instandhouding betekent dat we de rekening (zowel de financiële als de technische) voor het beheer en onderhoud niet naar de toekomst doorschuiven. Daarom is directe afschrijving op beheer en onderhoud van de openbare ruimte het uitgangspunt.
Onze planning is:
Basis op Orde
De afgelopen 3 jaar hebben we gewerkt aan het project Basis op Orde. Het gegevensbeheersysteem (Obsurv) is operationeel, medewerkers kunnen volgens de nieuwe manier werken en we hebben inzicht gekregen in de financiële gevolgen. We begroten zuiver en belasten de exploitatie niet met kapitaallasten op investeringen. Daarmee schuiven wij geen financiële lasten van investeringen in bijvoorbeeld wegen, plantsoenen en civiele kunstwerken door naar volgende generaties.
Vanwege dit uitgangspunt van zuiver begroten en planmatig onderhoud en beheer hebben we de kapitaalgoederen in het openbaar gebied nauwkeurig in kaart gebracht. In april 2019 hebben we voor alle kapitaalgoederen uitgewerkte meerjaren onderhoudsplannen gepresenteerd, die zijn gebaseerd op degelijke volumebepalingen en kwaliteitsbeoordelingen. Uit de theoretisch bepaalde opgave blijkt dat we op basis van het vastgestelde beleid gemiddeld per jaar €12.500.000 nodig hebben. Volgens de begroting 2019 is er € 7.800.000 beschikbaar. Dit budget groeit ieder jaar met € 300.000,-. Dat betekent dat we over 15 jaar, in 2035, op het benodigde budget van € 12.500.000,- zitten. Het gevolg van deze lange periode van zogeheten ‘ingroei’ is dat onderhoudsachterstanden onoverzienbaar groot worden en de kans op calamiteiten en kapitaalvernietiging ook groot is.
Per 2020 willen we de ingroei naar het gewenste en noodzakelijke onderhoudsbudget met een bedrag van € 150.000 versnellen tot een jaarlijks bijdrage van € 450.000. Volgens dit nieuwe ingroeimodel is daarmee het budget eerder op het benodigde niveau. Daarnaast wordt de doelstelling én inspanning nagestreefd om middels ombuigingen bij zogenaamde ‘ bijzondere beheerafspraken‘, slim en efficiënt werken, innovaties, schaalvergroting en aanbestedingsvoordelen het benodigde gemiddelde onderhoudsbudget terug te brengen naar € 11.500.000 per jaar (op basis van het vastgestelde areaal van 2019). De ontwikkelingen binnen het project Basis op Orde moniteren we doorlopend en evalueren we jaarlijks. Daarmee kunnen we op tijd rekening houden met ontwikkelingen en bijsturen.
Jaar | Ingroei 300.000 | Ingroei 450.000 met taakstelling |
2019 | 7.800.000 | 7.800.000 |
2020 | 8.100.000 | 8.250.000 |
2021 | 8.400.000 | 8.700.000 |
2022 | 8.700.000 | 9.150.000 |
2023 | 9.000.000 | 9.600.000 |
2024 | 9.300.000 | 10.050.000 |
2025 | 9.600.000 | 10.500.000 |
2026 | 9.900.000 | 10.950.000 |
2027 | 10.200.000 | 11.400.000 |
2028 | 10.500.000 | 11.500.000 |
2029 | 10.800.000 | |
2030 | 11.100.000 | |
2031 | 11.400.000 | |
2032 | 11.700.000 | |
2033 | 12.000.000 | |
2034 | 12.300.000 | |
2035 | 12.500.000 |
Achterstallig onderhoud inhalen (incl. 4 specifieke projecten)
De afgelopen jaren zijn grote vervangingsinvesteringen in het openbaar gebied achterwege gebleven. Dit heeft zijn weerslag op de staat van onderhoud van enkele woon- en leefgebieden binnen de gemeente. We willen de noodzakelijke rioolwerkzaamheden bij Sandepark, Stroet, Hartendorp en Alingterp, niet langer uitstellen en gaan in 2020 aan de slag met de voorbereiding van de renovatie van het riool. Voor de bovengrondse werkzaamheden is extra budget nodig. Niet alles kan en mag immers uit het rioolfonds gefinancierd worden.
Gesprekken met HHNK overdracht van wegen
Het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier onderhoud en beheert nog een groot aantal wegen in ons buitengebied. Zij willen dit areaal op termijn aan de gemeente overdragen. In 2020 verwachten wij een businesscase te kunnen voorleggen waarop besluitvorming over de definitieve wegenoverdracht van HHNK naar gemeente kan plaatsvinden.
Herijking integraal beleidsplan Openbaar Gebied
De raad heeft in 2016 het Integraal Beleidsplan Openbaar Gebied “De basis op orde” vastgesteld met bijbehorend kwaliteitsniveau en financiële paragraaf. Volgens dit beleidsplan onderhouden wij de buitenruimte 'sober en doelmatig' (CROW C-niveau). In de toeristische stadscentra van Schagen, Callantsoog en Petten is dat een niveau hoger, namelijk CROW B-niveau. Met de inzichten van het project ‘Basis op Orde’ en de opgedane ervaringen met het gegevensbeheersysteem (Obsurv) herijken we dit integraal Beleidsplan Openbaar Gebied in 2020.
FIXI
Begin 2019 zijn we begonnen met een nieuwe meld&herstelservice: FIXI. Via mobiel en internet kunnen inwoners tekortkomingen in de buitenruimte melden. De FIXI-app is laagdrempelig en toegankelijk. Veel inwoners maken er gebruik van. In 2020 willen we de FIXI-app verder ontwikkelen en nog meer onder de aandacht van onze inwoners brengen.
Het volgende beleid is vastgesteld:
- Gladheidsbestrijding (2013)
- Nota parkeernormen Schagen (2016)
- Integraal beleidsplan Openbaar Gebied (2016)
- Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Schagen (2015 - 2017)
- Gezamenlijk Gemeentelijk Rioleringsplan Noordkop 2018 tot en met 2022 (2017)
- Ambitieplan verkeer in Schagen (2017)
- Bomenbeleidsplan Bomen in Schagen (2018)
- Bomenverordening Schagen (2018)
- Afvalstoffenverordening (2019)
Indicator:
Onderstaande indicatoren zijn in 2018 voor het eerst gemeten middels de 'Burgerpeiling Schagen 2018'. Gekozen is om de resultaten van Schagen af te zetten tegen de gemiddelde resultaten van Nederland.
Staat van de buurt - Buurt is 'heel' | ||
Jaar | Schagen | Nederland |
2018 | 79 | 77 |
Eenheid: % (helemaal) mee eens | ||
Bron: VNG - Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl | ||
www.waarstaatjegemeente.nl |
Staat van de buurt - Buurt is 'schoon' | ||
Jaar | Schagen | Nederland |
2018 | 78 | 66 |
Eenheid: % (helemaal) mee eens | ||
Bron: VNG - Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl | ||
www.waarstaatjegemeente.nl |
Staat van de buurt - Straten, paden en trottoirs zijn goed begaanbaar | ||
Jaar | Schagen | Nederland |
2018 | 58 | 62 |
Eenheid: % (helemaal) mee eens | ||
Bron: VNG - Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl | ||
www.waarstaatjegemeente.nl |
Staat van de buurt - Groenvoorziening is goed onderhouden | ||
Jaar | Schagen | Nederland |
2018 | 61 | 56 |
Eenheid: % (helemaal) mee eens | ||
Bron: VNG - Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl | ||
www.waarstaatjegemeente.nl |