Programmabegroting 2020

Domein ruimte en economie

Omgevingsdienst Noord-Holland Noord

Omgevingsdienst Noord-Holland Noord

Openbaar belang (doel)

Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.

Vestigingsplaats

Hoorn

Deelnemers

Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.

Structuur

Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.

Bestuurlijk belang (zeggenschap)

In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft.
Sinds 1 juli 2017 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland   23 stemmen
- Regio West-Friesland         25 stemmen
- Regio Alkmaar         27 stemmen
- Provincie Noord-Holland      25 stemmen

Voor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 49 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB vindt plaats door wethouder H. Heddes.

Binnen het totaal van de 23 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 7.

Raadsrapporteurs

 B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger

Financieel belang

Op de begroting 2019 heeft de OD NHN een indexering van 2,92 % toegepast. Voor de VTH-plustaken zijn zowel de baten als de lasten met 2,86 % geïndexeerd.

Dit is het eerste volledig begrotingsjaar, waarin de plustaken milieu zijn teruggenomen. Het lumpsum bedrag aan de OD gaat daarmee van bijna 1,2 miljoen naar circa 840.000. Daar staat tegenover dat de taken nu door de gemeente zelf worden uitgevoerd. Hiermee wordt per saldo jaarlijks 100.000 bespaard. In de vastgestelde begroting van 2020 was het bedrag aan plustaken dat wordt teruggenomen ten onrechte niet geïndexeerd. Dat wordt aangepast. In 2018 heeft de OD een extra bijdrage gevraagd voor ICT. Hiermee zijn de deelnemers akkoord gegaan.   

De OD heeft in het concept uitvoeringsprogramma voor 2018 aangegeven, dat voor een adequate uitvoering van de opgedragen taken, gegeven de in het Algemeen Bestuur vastgestelde strategie, een hogere bijdrage is benodigd van ca. € 81 duizend. De genoemde bijdrage in onderstaande tabel is exclusief deze hogere bijdrage.

Bijdrage 2020

Prognose resultaat

Eigen vermogen (01-01-2020)

Eigen vermogen (31-12-2020)

Vreemd vermogen (01-01-2020)

Vreemd vermogen (31-12-2020)

840

788

314

0

0

Bedragen x € 1.000

Risico's

De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De reservepositie levert samen met de post Onvoorzien voldoende weerstandscapaciteit om de risico’s in de begroting op te vangen. Uit het totaaloverzicht van risico’s blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit 2020 uitkomt op €300.000. Met het vaststellen van de jaarrekening 2018 door het AB is kan het totale risico volledig zelf worden opgevangen. Een reservering bij deelnemers is daardoor niet nodig.

Op grond van de gemeenschappelijke regeling is de gemeente Schagen voor de terugname van de plustaken een jaar schadeloosstelling verschuldigd. De visies van de gemeente en de OD over welke componenten deel uitmaken van die schadeloosstelling lopen erg uiteen. Hierin schuilt een risico voor de gemeente.
De Omgevingswet betekent een herschikking van het takenpakket van de verbonden partijen (OD, VR en GGD). Dit zal mogelijk consequenties hebben voor de lumpsum na invoering van de wet (2021).

Zienswijze

De zienswijze voor de begroting 2020 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 6 juni 2019 te behandeld. In de raadsvergadering van 27 juni 2019 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen:

  1. de teruggenomen plustaken zijn ten onrechte niet geïndexeerd;
  2. het invulling geven aan de wensen ten aanzien van enkele grote dossiers middels begrotingswijzigingen heeft niet de voorkeur.
  3. het is belangrijk dat de pilot outputfinanciering dit jaar van start gaat zodat de bestuurlijke keuze voor de financieringsvorm geen vertraging oploopt;
  4. de motivering voor afwijking van de FUGR regels met betrekking tot de indexering schiet tekort;
  5. de weerstandscapaciteit is waarschijnlijk hoger dan uit de begroting blijkt.

Wat heeft de OD er mee gedaan?

  1. er is eind september 2019 een begrotingswijziging aangekondigd, waarin dit aspect wordt meegenomen;
  2. de OD organiseert een aantal bijeenkomsten en tracht het aantal begrotingswijzigingen beperkt te houden;
  3. de pilot outputfinanciering is uitgesteld;
  4. de motivering is niet aangepast.

Beleids- voornemens

De doelstellingen in de begroting 2020 zijn in tegenstelling tot eerdere jaren niet meer voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. Ze voornemens zijn gericht op kwaliteit van de leefomgeving en naleving van milieuregelgeving.

Doelrealisatie

In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2020 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van Informatievoorziening & Automatisering. Daarnaast spelen de Omgevingswet en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol.

Webadres

www.odnhn.nl