Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en L. Dignum
Financieel belang
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
5.467
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico's betreffen de gevolgen van de in 2015 ingevoerde Participatiewet, een lager uitstroomvolume als waar het Rijk mee rekent en het eventueel niet compenseren van salarisverhogingen door het Rijk. Het aandeel van Schagen bedraagt circa 32% in een eventueel financieel nadeel.
Zienswijze
De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2020 van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.
Beleids- voornemens
Voor 2020 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In de begroting 2020 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 146,36
Begeleid werken realisatie in Se: 13,12
Beschut werken realisatie in Se: 15,00Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in onderdeel 4.1.4: Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen.Webadres
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en C.C. Wang
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
3.370
3.667
3.606
44.879
49.454
Bedragen x € 1.000
Risico's
De veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2020 uitkomt op € 1.386.250. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.684.000 / € 1.386.250 * 100% = 121%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij wordt overigens wel de kanttekening geplaatst dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2020 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 6 juni 2019 behandeld. In de raadsvergadering van 25 juni 2019 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
Zienswijze 5: Begroting 2020 - Programma Ambulancezorg
Het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om dit programma met de genoemde punten te monitoren. Aangegeven is dat er een financieel risico kan ontstaan in het komende begrotingsjaar indien de zorgverzekeraars niet (volledig) compenseren. Graag aandacht voor dit onderwerp in het begrotingsjaar via de bestuursrapportages.
Zienswijze 6: Begroting 2020 - Programma Brandweer
Het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om dit programma te monitoren. Vooraf moeten de financiën geregeld zijn en in beeld zijn, dit is al eerder in een zienswijze aan de veiligheidsregio aangegeven. Onduidelijk is wat er in 2020 in het programma brandweer 360 wordt gedaan en hoe dit wordt aangepakt.
Zienswijze 7: Begroting 2020 - Programma meldkamer
De veiligheidsregio wordt verzocht om nadere toelichting te geven op de financiële gevolgen en vooral met betrekking tot een eventueel risico als het vangnet niet toereikend is. De kosten die zijn ontstaan worden verder uitgewerkt in de begroting onder het kopje weerstandsvermogen. De berekeningen die daar worden genoemd zijn onduidelijk, nadere toelichting is nodig.
Zienswijze 8: Begroting 2020 - Programma Veiligheidshuis
Klopt de constatering dat de genoemde programma's onder de commissie Zorg & Veiligheid vallen en dat de veiligheidsregio alleen een faciliterende rol heeft voor deze commissie?
Zienswijze 9: Jaarstukken 2018 en begroting 2020 - Algemene opmerking
De veiligheidsregio wordt verzocht om te zorgen dat alle gemeenten dezelfde informatie heeft. Nu wordt er geconstateerd dat er gemeenten zijn met een informatie achterstand. In deze zienswijze, als ook in de zienswijze van de kadernota 2020, worden er verduidelijkende vragen gesteld. Deze vragen kunnen worden weggenomen door middel van een goede afstemming en voorbereiding tussen de veiligheidsregio en de gemeenten. Het is van belang om de samenwerking te verbeteren en om in overleg te komen tot een goed werkproces om deze afstemming te borgen.Beleids- voornemens
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit wordt gedaan door het bieden van adequate hulp en intensief samenwerken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Inwoners en bedrijven worden gestimuleerd tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Belangrijke thema’s zijn Zorg en Veiligheid, Veilig Leven, Brandweer 360, omgevingswet en oriëntatie op nieuwe crisistypen (cyber, klimaat, extreem geweld)
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,06
- Netto schuldquote 0,79
- Structurele exploitatieruimte 0,00%
Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten (zie paragraaf Weerstandsvermogen);
- een omvangrijke lening portefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. VR NHN voldoet aan deze norm. Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt waardoor de ratio laag is.
Doelrealisatie
In het onderstaande schema wordt aangegeven wat de veiligheidsregio wil gaan doen in 2020 op hoofdlijnen.
Webadres
Gemeenschappelijke regelingen
GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2019 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek
Raadsrapporteurs
H. Toorenent en M. Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2020 betreft:
- Algemeen € 877.000
- 0-4 jarigen en adolescenten € 623.000
- OGGZ € 67.082
- Huisvesting JGZ € 98.000
- Veilig Thuis € 346.126
- rijksvaccinatieprogramma € 83.000
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
2.093
-36
501
1747
1747
Bedragen x € 1.000
Risico's
Jaarlijks worden financiële risico’s ingeschat naar mogelijke omvang en de kans dat deze zich voor doen. Per risico wordt een bedrag berekend en wordt de benodigde weerstandscapaciteit berekend. De volgende financiële risico’s zijn geïnventariseerd als belangrijk voor het weerstandsvermogen:
1. Minder opbrengsten maatwerk/aanvullende producten
jeugdgezondheidzorg door beleidskeuzes bij gemeenten
2. Minder opbrengsten forensische geneeskunde door aanbestedingen
Politie en Justitie en sluitingen locaties
3. Effecten herziening functiewaardering door hogere inschalingen
Indien één of meerdere van deze risico’s zich voor dreigen te doen,
worden de negatieve financiële effecten, zoveel als mogelijk is,
beperkt in de flexibele schil van de organisatie. De wegvallende
dekking van de overhead is echter een ingewikkelder vraagstuk.Het totale risico komt op een bedrag van € 350.000,- Het aandeel voor schagen als risicodrager komt op een bedrag van € 24.816,-
Zienswijze
- Een positieve zienswijze af te geven op de begroting 2020.
- Daarbij de GGD te verzoeken:
a. om, op basis van een dialoog met de raden, de beoogde
resultaten en maatschappelijk effecten als bijlage toe te
voegen aan de begroting 2020, voor aanvang van het
begrotingsjaar.
b. Een overzicht van alle plustaken per gemeente als bijlage toe
te voegen, met ingang van eerstvolgende (wijziging van de)
begrotingBeleids- voornemens
De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Programma Jeugd
- Het uitvoeren van het basispakket JGZ, met daarin o.a.: Opsporen van aangeboren aandoeningen door middel van een neonatale hielprik en gehoorscreening; Periodieke individuele contactmomenten in de periode van 0 tot 18 jaar, face-to-face of digitaal, met als doel het systematisch monitoren en beoordelen van de ontwikkeling, het tijdig signaleren van problemen en vroegtijdig opsporen van specifieke stoornissen; Begeleidingscontacten, inloopspreekuren, telefonische en online bereikbaarheid met als doel preventieve voorlichting, advies, instructie en kortdurende begeleiding, ontzorgen en normaliseren; Beoordelen of extra ondersteuning, hulp of zorg nodig is en hier gemotiveerd naar toe leiden of verwijzen; Samenwerken met ketenpartners zoals wijkteams, scholen, (para)medici, Veilig Thuis, jeugdzorg en overige partners in het sociaal domein; Opstellen van (school- en gemeente)rapporten op basis van informatie uit het digitale registratiesysteem;
- Het aanbieden van prenatale voorlichting;
- Het voorkomen en verminderen van de verspreiding van (infectie)ziekten door middel van uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma;
- Toeleiding naar VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie);
- Het uitvoeren van lokale aanvullende dienstverlening, o.a.: Op het gebied van perinatale zorg; Op het gebied van opvoedondersteuning; Homestart; Projecten in het kader van preventief ziekteverzuim.
Programma Infectieziektebestrijding
- Voorkomen en beperken van verspreiding van infectieziekten.
- Verminderen van gezondheids- en maatschappelijke gevolgen van infectieziekten.
- Voorkomen van gezondheidsproblemen door uitvoering van screening- en vaccinatieprogramma’s.
- Verzorgen van kwalitatief goede en maatschappelijk relevante infectieziektebestrijding.
- Het signaleren van mogelijke gezondheidsrisico’s als gevolg van een verontreinigd milieu en het adviseren over de aanpak voor vermindering of wegnemen van het risico.
Programma Kwetsbare burger
- Onder het programma Kwetsbare Inwoner vallen de taken: openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ), zorg voor prostituees, (periodieke) gezondheidszorg asielzoekers, forensische geneeskunde en sociale veiligheid.
- De OGGZ is sinds januari 2007 ondergebracht bij de WMO. Het maatschappelijk doel van de WMO is participatie van alle burgers aan alle facetten van de samenleving stimuleren. De gemeenten zijn op basis van deze wet verantwoordelijk voor de OGGZ.
Veilig Thuis
- Veilig Thuis wordt binnen de GGD uitgevoerd op basis van een dienstverlenings-overeenkomst. Veilig Thuis zet zich in voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit wordt gedaan door inwoners en professionals te voorzien van advies, ondersteuning en door meldingen te beoordelen op acute en structurele onveiligheid.
- Het doel is om de directe veiligheid van betrokkenen in de thuissituatie te herstellen en om te komen tot duurzame veiligheid.
- Hiervoor worden samen met direct betrokkenen veiligheidsafspraken gemaakt en veiligheidsvoorwaarden gesteld.
- Vervolgens wordt, indien nodig, samen met ketenpartners uit zowel het zorg- als strafdomein een effectieve aanpak ontwikkeld.
Programma Onderzoek, Beleid & Preventie
- De GGD is de uitvoerder van preventieve zorg- en ondersteuningstaken gericht op het bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van alle inwoners.
- Via epidemiologisch onderzoek en het verzamelen van gezondheidsgegevens wordt de gezondheidssituatie gemonitord en wordt, ter onderbouwing van (preventief) gemeentelijk gezondheidsbeleid, gezondheidsinformatie gegenereerd.
- Naast de uitvoering van de 4-jaarlijkse monitoronderzoeken, voert de GGD thematisch en verdiepend onderzoek uit. De presentatie van de gezondheidsgegevens en –informatie is steeds meer gericht op de gemeentelijke schaal tot op wijkniveau. Hierdoor wordt meer inzicht gegenereerd in de gezondheidssituatie op het voor gemeenten relevante niveau.
- De insteek is om in te zetten op preventie waardoor hogere vervolgkosten zoveel mogelijk worden voorkomen
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 4,6%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 4,6%
Solvabiliteitsratio 3,8%
Structurele exploitatieruimte 1,0%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 en 1.2, 3.1 en 3.2 en 3.3)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft.
Sinds 1 juli 2017 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 23 stemmen
- Regio West-Friesland 25 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 25 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 49 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB vindt plaats door wethouder H. Heddes.
Binnen het totaal van de 23 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 7.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger
Financieel belang
Op de begroting 2019 heeft de OD NHN een indexering van 2,92 % toegepast. Voor de VTH-plustaken zijn zowel de baten als de lasten met 2,86 % geïndexeerd.
Dit is het eerste volledig begrotingsjaar, waarin de plustaken milieu zijn teruggenomen. Het lumpsum bedrag aan de OD gaat daarmee van bijna 1,2 miljoen naar circa 840.000. Daar staat tegenover dat de taken nu door de gemeente zelf worden uitgevoerd. Hiermee wordt per saldo jaarlijks 100.000 bespaard. In de vastgestelde begroting van 2020 was het bedrag aan plustaken dat wordt teruggenomen ten onrechte niet geïndexeerd. Dat wordt aangepast. In 2018 heeft de OD een extra bijdrage gevraagd voor ICT. Hiermee zijn de deelnemers akkoord gegaan.
De OD heeft in het concept uitvoeringsprogramma voor 2018 aangegeven, dat voor een adequate uitvoering van de opgedragen taken, gegeven de in het Algemeen Bestuur vastgestelde strategie, een hogere bijdrage is benodigd van ca. € 81 duizend. De genoemde bijdrage in onderstaande tabel is exclusief deze hogere bijdrage.
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
840
788
314
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De reservepositie levert samen met de post Onvoorzien voldoende weerstandscapaciteit om de risico’s in de begroting op te vangen. Uit het totaaloverzicht van risico’s blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit 2020 uitkomt op €300.000. Met het vaststellen van de jaarrekening 2018 door het AB is kan het totale risico volledig zelf worden opgevangen. Een reservering bij deelnemers is daardoor niet nodig.
Op grond van de gemeenschappelijke regeling is de gemeente Schagen voor de terugname van de plustaken een jaar schadeloosstelling verschuldigd. De visies van de gemeente en de OD over welke componenten deel uitmaken van die schadeloosstelling lopen erg uiteen. Hierin schuilt een risico voor de gemeente.
De Omgevingswet betekent een herschikking van het takenpakket van de verbonden partijen (OD, VR en GGD). Dit zal mogelijk consequenties hebben voor de lumpsum na invoering van de wet (2021).
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2020 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 6 juni 2019 te behandeld. In de raadsvergadering van 27 juni 2019 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen:
- de teruggenomen plustaken zijn ten onrechte niet geïndexeerd;
- het invulling geven aan de wensen ten aanzien van enkele grote dossiers middels begrotingswijzigingen heeft niet de voorkeur.
- het is belangrijk dat de pilot outputfinanciering dit jaar van start gaat zodat de bestuurlijke keuze voor de financieringsvorm geen vertraging oploopt;
- de motivering voor afwijking van de FUGR regels met betrekking tot de indexering schiet tekort;
- de weerstandscapaciteit is waarschijnlijk hoger dan uit de begroting blijkt.
Wat heeft de OD er mee gedaan?
- er is eind september 2019 een begrotingswijziging aangekondigd, waarin dit aspect wordt meegenomen;
- de OD organiseert een aantal bijeenkomsten en tracht het aantal begrotingswijzigingen beperkt te houden;
- de pilot outputfinanciering is uitgesteld;
- de motivering is niet aangepast.
Beleids- voornemens
De doelstellingen in de begroting 2020 zijn in tegenstelling tot eerdere jaren niet meer voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. Ze voornemens zijn gericht op kwaliteit van de leefomgeving en naleving van milieuregelgeving.
Doelrealisatie
In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2020 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van Informatievoorziening & Automatisering. Daarnaast spelen de Omgevingswet en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol.
Webadres
Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen materiaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Langedijk, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen afhankelijk heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage komt voor de gemeente Schagen uit op € 4,49 per inwoner. Ten opzichte van 2019 gaat onze bijdrage met € 6 duizend omhoog. Naast een actualisatie van de bestaande budgetten wordt er tevens rekening gehouden met een indexatie van 2,8%. Dit conform werkwijze "gemeenschappelijke regelingen 2019".
In de berekening van het geprognosticeerde resultaat wordt rekening gehouden met een onttrekking aan de reserves van € 63 duizend.
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
209
0
287
224
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
In totaal bedraagt het risico € 194 duizend. Rekening houdend met een verwachte stand van: de Algemene Reserve, de Bestemmingsreserve "Egalisatie Exploitatie Aanvullende Diensten en de bestemmingsreserve "Digitalisering komt het beschikbare weerstandsvermogen uit op € 238 duizend. Conclusie is dat het Regionaal archief over voldoende weerstandsvermogen beschikt.
De begroting 2020 van het Regionaal Archief geeft geen informatie over mogelijk een lastenverzwaring voor deelnemers als gevolg van de invoering van het E-depot met ingang van 2020.
Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2020 de volgende zienswijzen kenbaar gemaakt.
De raad heeft voor de begroting 2020 geen zienswijzen ingediend.
Beleids- voornemens
Conform het beleidsplan zullen in 2020, naast het voortzetten van de reguliere taken, twee thema’s extra aandacht krijgen: het duurzaam bewaren van de digitale overheidsinformatie in het e-depot en het vergroten van de dienstverlening aan burger en aangesloten overheden via ‘digitaliseren op verzoek’. Het project E-depot’ is inmiddels in volle gang, het e-depot is aangeschaft en het streven is om binnen enkele jaren alle bij de GR aangesloten overheden hierop aan te sluiten. Voor het digitaliseren op verzoek zal in 2019 een pilot uitgevoerd worden, op basis waarvan gekozen zal worden voor de definitieve vorm van deze dienst. Hierbij zal ook de dienstverlening via het digitale ‘E-loket bouwdossiers’ meegenomen worden.
Kengetallen
- Apparaatskosten per inwoner: 3,15
- Formatie per 1.000 inwoners: 0,036
- Bezetting per 1.000 inwoners: 0,034
- Externe inhuur in % van loonsom: 8,2%
- Overhead in % van totale kosten: 18,2%
Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert draagt actief bij aan de instandhouding van: culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
Webadres
Gemeenschappelijke regelingen
Archeologie West-Friesland
Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een lichte gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Financieel belang
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
30
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling zijn het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische- maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze burgers op een efficiënte manier helpen waarmee we willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
www.archeologiewestfriesland.nl/
Overige verbonden partijen
Overige verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. Voor 2020 ramen we een opbrengst van € 56 duizend.
Bijdrage 2020
56
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
Overige verbonden partijen
NV Houdstermaatschappij GKNH
NV Houdstermaatschappij GKNH
Openbaar belang (doel)
In het verleden heeft de gemeente aandelen gehad in het gasbedrijf Kop van Noord-Holland. Deze aandelen zijn uiteindelijk ondergebracht in de NV Houdstermaatschappij GKNH. Via deze NV heeft de gemeente recht op dividend dat wordt uitgekeerd door Alliander NV.
Vestigingsplaats
Twisk
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
NV, directie, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 393 (8%) aandelen op een totaal van 4.646 aandelen.
Financieel belang
De gemeente levert geen financiële bijdrage.
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
Overige verbonden partijen
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
46 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 2.914 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 2,4%
Financieel belang
Uit het jaarverslag 2018 blijkt het eigen vermogen per 31-12-2018
€ 116 miljoen te bedragen.Bijdrage 2018
4.923
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren. De aandeelhoudersvergadering stemde in met het voorstel van de raad van commissarissen om - ondanks het gunstige perspectief - de komende jaren extra in te zetten op financiële onafhankelijkheid door in elk geval tot 2020 alle nettoresultaten jaarlijks aan het eigen vermogen toe te voegen. Dit blijft overigens een besluit dat elk jaar separaat voorgelegd zal worden, waarmee keuzemogelijkheden open blijven. De toezegging van de directie dat de HVC d.m.v. een extra efficiency-slag een extra duit in het zakje doet, werd met instemming ontvangen. Uitgangspunt daarbij is dat bezuinigingen binnen het bedrijf niet mogen leiden tot inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening
Doelrealisatie
De doelen van de HVC zijn meerwaarde en maatwerk leveren voor de aandeelhouders op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie.
Streven naar de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval in 2020. Bijdragen aan het realiseren van de ambitie van 14% duurzame energie in 2020 voor gemeenten en waterschappen. En de bedrijfsvoering verduurzamen, zoveel mogelijk en daarnaast investeren in innovatie projecten, bieden een van een veilige werkomgeving en staan voor transparante
communicatie met onze belanghebbenden. Ter ondersteuning van de bovengenoemde doelen heeft de gemeente Schagen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar.Webadres
Overige verbonden partijen
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijk omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt.. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal
aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 90 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2020
90
Bedrag x € 1.000
Risico's
Vastgoed- en participatieactiviteiten dienen op een verantwoorde wijze te worden afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding mag zijn. In de portefeuille resteren nog VOF Bedrijventerrein Zuid en Distriport. De afbouw kost de nodige tijd en inzet.
Er is op dit moment geen verdere informatie bekend in hoeverre dit eventueel negatief doorwerkt naar de deelnemers.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan resultaat "meer ruimte voor bedrijvigheid"" binnen het domein Ruimte en Economie.
Webadres
Overige verbonden partijen
Surplus
Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres