Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene
Maatschappelijk effect:
Met het aanbieden van preventieve programma’s dragen wij eraan bij dat kinderen gezond en veilig opgroeien. Zo kunnen zij blijven meedoen op school en in andere activiteiten. We stimuleren deelname aan het maatschappelijk leven. Ook willen wij dat kinderen zich zo kunnen ontwikkelen dat zij als volwassene hun maximale arbeidspotentieel behalen. Zo vergroten wij de kans dat zij zinvol werk krijgen.
Wij doen dit door:
- Wij zorgen voor noodzakelijke (vervangende) nieuwbouw van schoolgebouwen (incl. brede scholen) in een verkeersveilige omgeving.
- In het kader van lokaal onderwijsbeleid voeren wij het OOGO met het onderwijsveld, dragen wij zorg voor het leerlingenvervoer, schoolmaatschappelijk werk en voor kunst en cultuur op school.
- Via RMC, Leerplicht en Kwalificatieplicht zetten wij in op voorkomen van schooluitval.
- Uitvoering geven aan het programma 'Muziek op school'. Hierbij wordt er per school maatwerk geleverd en maken kinderen spelenderwijs kennis met muziek.
- Wij bieden kinderen met een spraak- of taalachterstand VVE aan. Wij voorzien in een tegemoetkoming in de kosten van opvang voor ouders met een sociaal medische indicatie. Wij dragen de GGD op de toezicht en handhaving op opvanglocaties uit te voeren.
- Wij bieden preventieve vormen van opvoedingsondersteuning en geven uitvoering aan de integrale aanpak van jeugdgroepen.
- Wij zetten in op jongerenparticipatie en gaan op een duurzame wijze met hen in dialoog.
Onze planning is:
- Met de schoolbesturen gaan wij het Integraal Huisvestingsplan (IHP) verdiepen op het thema kwaliteit van onderwijs en scholen onder de opheffingsnorm. Op basis hiervan worden uitgangspunten geformuleerd hoe wij hiermee nu en in de toekomst omgaan. In het eerste kwartaal van 2020 gaan wij samen met de schoolbesturen hierover met uw raad in debat en leggen wij uw raad een voorstel ter besluitvorming voor. Mede op basis van deze uitgangspunten wordt het huisvestingsprogramma 2021 opgesteld. Onderdeel van het debat is een doorkijk naar de huidige scholen die onder de opheffingsnorm zitten en wat voor hen de consequenties hiervan (kunnen) zijn en welke alternatieve opties er voorhanden (kunnen) zijn. In het verlengde hiervan leggen wij uw raad uiterlijk in het tweede kwartaal specifiek met betrekking tot de basisschool de Zwerm op voordracht van het schoolbestuur een voorstel voor aangaande renovatie, nieuwbouw of sluiting van deze schoollocatie. Als gemeente gaan wij daarbij voor de levensvatbaarheid van het dorp Sint Maarten en daarmee zetten we in op behoud van de schoollocatie in dit dorp.
- De ontwerpfase voor de nieuwsbouw van basisschool De Ark is bijna klaar; in 2020 start de bouw van de nieuwe school.
- De gymzaal aan de Vincent van Goghlaan in Schagen is in gebruik tot het moment van oplevering van de gymzaal aan de Jozeph Israël straat. Er wordt onderzocht hoe wij het in gebruik blijven van de gymzaal aan de Vincent van Goghlaan het beste kunnen vormgeven.
- Voor de realisatie van de scholen in de Waldervaart wordt in 2020 gestart met de ontwerpfase.
- Na afronding van de ontwerpfase zal er in 2020 gestart worden met de realisatie van de uitbreiding van de Julianaschool. Hierbij zijn wij erop gericht de nieuwbouw van de uitbreiding te starten in de zomervakantie.
- De Vroege en Voorschoolse Educatie (VVE) wordt conform uw raadsbesluit verhoogd van 12 uur naar 16 uur per week voor de kinderen van 1,5 tot 4 jaar. Hierbij maken we een keuze op welke locaties deze ondersteuning wordt aangeboden.
- De jongerenparticipatie wordt in samenwerking met het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en MOVISIE vorm gegeven. Hierbij gaan wij met jongeren in gesprek over een onderwerp die zij zelf aandragen. Dit doen wij samen met het Regius college.
Het volgende beleid is vastgesteld:
• Integraal huisvestingsplan onderwijshuisvesting 2019-2023
• Beleidsplan 3D
• Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Schagen
• Verordening Voorzieningen Onderwijshuisvesting gemeente Schagen 2015
• Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Schagen
Indicator:
- het percentage leerlingen ten opzichte van het totaal aantal leerlingen dat geen startkwalificatie behaalt stijgt niet ten opzichte van 2016 (1,4%)